Dansk Design

Dansk Design - Nepalesisk Håndværk!

Vi stræber ikke efter fashion!

Med baggrund i reklamebranchen kastede Thomas Glerup sig i 2007 ud i en tilværelse som designer, producent, importør og forhandler af egne håndfiltede uld-varer.

Han startede sit produktionsværksted med 20 ansatte i Kathmandu. - Uden kunder, men med en fast overbevisning om at han kunne tilbyde Verden noget værdifuldt. Således banker hjertet hårdt for produktudvikling og design af vore produkter. Men, vi stiler ikke så meget efter at skabe modevarer. Vi beundrer den danske møbeltradition, som har skabt så mange klassikere der bare holder årti efter årti.
Derfor har vi rettet fokus på klassiske produkter hvor form og farve korresponderer med funktion. Dernæst går vi op i at skabe bæredygtige produkter af naturlige materialer, som produceres i et godt arbejdsmiljø.

Funktion og kvalitet er udgangspunktet. 

"Alle produkter er fremstillet i hånden og det giver os en meget fleksibel produktion. Til gengæld giver det nogle andre udfordringer. F.eks. kan vi ikke producere lige så ensartet som maskiner kan. Vi kan heller ikke bare skrue op for hastigheden på maskinerne, når efterspørgselen stiger kraftigt. Det kræver simpelthen nye individuelt uddannede håndværkere.

Det tvinger os til at udvikle produkter som holder mere end een sæson, og det kan vi faktisk godt li’. Vi har svært ved at se formålet med at skifte vindere ud hver sæson, blot fordi det nu er en ny sæson. 

Heldigvis har mange af vore kunder det lige sådan. 
F.eks. så ligger uld-skoenes kvalitet i selve materialet uld. Ulden holder simpelthen dine fødder varme og tørre og lanolinen beskytter dem mod snavs og lugt. Derfor køber mange kunder simpelthen den samme model igen og igen. Fra gang til gang, tilbyder vi måske forskellige farver, som matcher tidens trend.

På samme måde har de fleste af vore produkter en funktion som betinges af ulden. Æggevarmeren holder dine morgen-æg varme, kopholderen holder din kaffe varm og beskytter dig mod at brænde fingrene mens tæpperne er stærke, smudsafvisende og bløde at gå på osv.”

Ikke bare design

Selv om motivationen først og fremmest kommer af glæden ved at virkeliggøre de mange idéer, så er den kreative proces mere omfattende og triviel end de fleste tror. 

“Processen” omfatter også test af produktets holdbarhed, kalkulationer af prisen, test af salgbarheden, planlægning af produktionen og likviditeten til at lægge produkterne på lager og markedsføre dem. 

Thomas har måttet tage flere ny uddannelser, og trække på mange gode folk for at kunne realisere denne drøm. Dels har han måttet lære en utroligt masse om uld, skind og silke. Om hvordan man filter og om sko.
Dernæst har han måttet lære at drive virksomhed. En svær disciplin som giver kontant afregning når der begås fejl. Især, når man pludselig har ansvaret for 40 ufaglærte kvinder (som måske forsørger en familie hver) i Nepal.

På trods af de mange søvnløse nætter, er vi kommet igennem de første år, og idag er Thomas ikke længere alene om opgaverne. Han har god hjælp fra mange sider. Først og fremmest fra sine partnere i Kathmandu og Danmark, Sabina Matangi og Peter Juul Jessen. Dernæst, selvfølgelig også fra sine mange dygtige filt-håndværkere i Nepal, og sidst men ikke mindst; fra de mange kunder som bidrager med vigtig kritik og ros.